محمدباقر فقیه؛ محمدعلی سرلک
چکیده
سرزندگی سازمانی در تحقق اهداف سازمانها اهمیت بسزایی دارد و شناسایی ابعاد گوناگون آن میتواند به سازمانها کمک کند تا آن را به وجود آورند و تقویت نمایند. با توجه به منطقی بودن مدل سه شاخکی در بررسی و مطالعه پدیدهها، این پژوهش با هدف "ارائه چارچوب سه شاخکی سرزندگی سازمانی" انجام شده است. در این پژوهش، از روش کیفی فراترکیب برای دستیابی ...
بیشتر
سرزندگی سازمانی در تحقق اهداف سازمانها اهمیت بسزایی دارد و شناسایی ابعاد گوناگون آن میتواند به سازمانها کمک کند تا آن را به وجود آورند و تقویت نمایند. با توجه به منطقی بودن مدل سه شاخکی در بررسی و مطالعه پدیدهها، این پژوهش با هدف "ارائه چارچوب سه شاخکی سرزندگی سازمانی" انجام شده است. در این پژوهش، از روش کیفی فراترکیب برای دستیابی به شناخت عمیق پیرامون سرزندگی سازمانی استفاده شده است. ابتدا با مبنا قرار دادن پروتکلی با 4 معیار به جستجوی مقالات درزمینة سرزندگی سازمانی و عوامل سازنده آن اقدام شده و سپس با رواییسنجی مقالات انتخابی، نهایتاً 29 مقاله نهایی شده و نسبت به استخراج عوامل سازنده سرزندگی سازمانی در آنها اقدام شده است و درنهایت به سازماندهی عوامل سازنده سرزندگی سازمانی در سه بعد رفتاری، ساختاری و زمینهای اقدام شده است. ابعاد ساختاری سرزندگی سازمانی مواردی چون بهبود قوانین و مقررات کاری، بهبود ساختار سازمان و ساختارهای منعطفتر، سازوکارهای ساختاری بالندهمحور، مدیریت راهبردی منابع انسانی و عملکرد و بهرهوری بالای کارکنان است. ابعاد محتوایی (رفتاری) سرزندگی سازمانی ابعادی چون خوشبینی نسبت به آینده، برونگرایی، سلامت جسمی و روانی، اعتماد بین مدیران و کارکنان، مدیریت تعارضات، مثبتاندیشی، افزایش سطح تعلق خاطر کاری کارکنان و بهکارگیری ساختاری منعطف است و نهایتاً ابعاد زمینهای سرزندگی سازمانی شامل فرهنگ تعاملپذیری سازمانی، تلاش برای تغییر فرهنگسازمانی با رویکرد شادیافزایی و پویایی، تناسب فرهنگ کارکنان با فرهنگ سازمان، فرهنگ انعطاف و تطابق و علاقه به کار شناسایی شدهاند. این چارچوب میتواند پس از اعتباریابی و آزمون در میان سازمانهای مختلف، بهعنوان یک چارچوب جدید درزمینة چارچوب سه شاخگی (زمینه، محتوا و ساختار) سرزندگی سازمانی مورد استفاده قرار گیرد.